RSS
 

Czy suplementacja jest bezpieczna?

27 sty

Magnez to jeden z częściej przyjmowanych przez nas składników mineralnych, ale zdecydowanie nie jedyny. Przyjmujemy je z wielu przyczyn, ale większość ma swoje korzenie w chronicznym braku czasu i ciągłym stresie.

Tempo naszego życia wydaje się wzrastać z roku na rok. Taka jest chyba prawda, żyjemy coraz szybciej, co niestety dość często odbija się na naszym zdrowiu. Pomijając wiele czynników, skupie się na niewłaściwym odżywianiu, które przyczynia się do konieczności suplementacji diety.

Suplementacja, to uzupełnianie głównie braków składników mineralnych i witamin w naszej diecie. Czasami jednak odnoszę wrażenie, że za sprawą wszechobecnych i coraz bardziej natarczywych reklam, wydaje nam się, że bez suplementów nie będziemy w stanie normalnie funkcjonować. Tymczasem, wcale nie musi być to prawda. Niejednokrotnie przyjmujemy suplementy zawierające szereg składników, mimo że wielu z nich wcale nam nie brakuje. Większość z nas nie ma odpowiedniej wiedzy (bo nie musi jej mieć) aby precyzyjnie określić na podstawie objawów, których składników nam brakuje. Zwykle bez badań, trudno jest, lub w ogóle nie jest możliwe stwierdzenie niedoborów, o ile nie są one bardzo duże.

Autor: Allan Ajifo [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], Wikimedia Commons

Autor: Allan Ajifo [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)]

Tymczasem sprytni marketingowcy oferują nam suplementy inne dla kobiet, inne dla mężczyzn, jeszcze inne dla młodych czy seniorów. Ma to nawet uzasadnienie, pod warunkiem, że naprawdę ich potrzebujemy. Sugeruje się nam, że picie dużej ilości kawy i herbaty powoduje niedobory magnezu – to prawda. Ale czy dwie filiżanki kawy i dwie herbaty w ciągu dnia to dużo? Nie. Nie dajmy sobie też wmówić, że byle jaką dietę opartą na produktach typu „fast” możemy zniwelować przyjmowaniem suplementów, bo tak nie jest. Żeby stwierdzić, jakich składników nam brakuje i czy powinniśmy je suplementować, najlepiej zrobić proste badanie krwi.

Inną sprawą jest wybór właściwego suplementu. Cena wcale nie odgrywa tu najważniejszej roli. Musimy natomiast wiedzieć w jakiej formie dany składnik przyswaja się najlepiej. Nie ma tu co wierzyć sloganom z reklam, nie zawsze są prawdziwe. O przyswajalności magnezu całkiem ciekawie pisze Mateusz Gortat na łamach czasopisma Nauki Przyrodnicze dostępnego tu, warto przeczytać zanim zdecydujecie się na suplementacje.

Niestety ale w dobie internetu, coraz częściej leczymy się z pomocą rad anonimowych użytkowników sieci lub wiarygodnie wyglądającym poradnikom. Niestety rzadko kiedy można uznać te źródła za wiarygodne. Fora internetowe aż kipią od „dobrych rad” na każdą okazję, jednak bardzo często to całkowite bzdury, które powstają na zasadzie „ctrl + c, ctrl + v”, mimo braku odpowiedniej wiedzy w danym temacie.

Pamiętać należy, że przedawkowanie niektórych witamin i składników mineralnych może być groźniejsze w skutkach niż ich niedobór.

Podsumowując: zanim zaczniesz łykać tabletki sprawdź czy są Ci one potrzebne, najlepiej zrób badania; nie wierz reklamom, bo one skierowane są na osiąganie zysków, a nie poprawę Twojego zdrowia; nie lecz się „w internecie” lepiej pójdź do lekarza; pamiętaj o zbilansowanej diecie, jej nie zastąpi żaden suplement.

 
Brak komentarzy

Napisane przez w kategorii człowiek

 

Tags: , , ,

Dodaj komentarz

 

 
 

  • RSS
  • YouTube